Sphero SPRK+ är en mångsidigt robot som går att programmera på tre olika sätt: genom att rita, med hjälp av blockprogrammering och med textprogrammering med programmeringsspråket Java. Man kan därför använda Spheron till allt ifrån enkel programmering till laborationer i bla. fysik och matematik. Den är vattentät och stöttålig med programmerbara lampor. Sphero SPRK+ känner av fritt fall och kollisioner med hjälp av gyroskop och accelerometer.

Sphero SPRK+ styrs via en app på platta eller mobiltelefon, dator eller chromebook. På Spheros hemsida och i appen Sphero Edu finns det tutorials med tydliga steg för steg-instruktioner för alla de olika sätt man kan programmera på. Om du skaffar ett lärarkonto på Sphero edu kan du spara dina projekt och dela ut uppgifter till dina elever. Men man kan även använda appen och roboten utan att skaffa konton.

Sphero SPRK+ har ett flertal sensorer och man kan få ut följande sensordata i olika grafer. läge, orientering, gyroskop, accelerationsmätare, hastighet, sträcka.

Boka Sphero SPRK+ i Mediekatalogen

App till lärplatta eller telefon

Det finns många olika appar till Spheron. Den app som vi rekommenderar till undervisning heter Sphero Edu. Den ser likadan ut i lärplatta och telefon. Det går även att styra Spheron med hjälp av en dator eller Chromebook. Däremot är det praktiskt att använda hemsidan för planering av undervisning. Där finns många färdiga aktiviteter, både från Sphero och från andra användare. För att komma igång snabbt och få en överblick över appen rekommenderar vi att ni börjar med att titta på den här filmen

Anslut och kalibrera

När ska ansluta roboten för första gången, tryck på “Anslut robot” i appen så får du upp en lista med olika robotmodeller. Roboten som du håller i heter Sphero SPRK+. Har du roboten bredvid telefonen/lärplattan kopplar de ihop sig automatiskt, om så inte skulle ske, följ instruktionen på skärmen.

Eftersom Spheron är rund och inte har någon inbyggd riktning är det viktigt att man kalibrerar Spheron innan man kör sitt program. Det gör man genom att trycka på knappen “aim” och följa de instruktioner som ges.

Hands on Science har gjort en tydlig instruktionsfilm för hur man snabbt kan komma igång.

Kom igång!

Under fliken Aktiviteter hittar du mängder med olika uppgifter gjorda av Sphero Edu själva eller av andra användare. På hemsidan kan du filtrera uppgifterna efter ämne och skolår.

Man kan programmera Spheron på tre olika sätt; genom att rita, genom blockprogrammering och genom textprogrammering. Sphero-teamet har gjort bra grundkurser för Draw, Blocks och Text.

Ett bra sätt att komma igång med Spheron är att göra de aktiviteter som finns i Sphero Edu– appen. Du behöver vara inloggad för att göra aktiviteter. I appens finns förslag på utmaningar efter varje genomgång samt några avslutande frågor för reflektion.

Sphero Edu på YouTube

Sphero Edus YouTubekanal hittar ni filmer till de aktiviteter som ligger i appen. Det är lättast att se dem om man väljer att få filmerna sorterade efter spellistor – då kommer filmerna i ordning.