Utskick och retur

Såhär går det till när du lånar utrustning

Du som arbetar inom skola eller förskola i Kalmar län kan låna digital utrustning av oss. Du behöver inte betala för varken lånet eller frakten.

Upphämtning på plats

Du kan själv hämta eller lämna din låda med utrustning på vårt kontor i Kalmar under våra öppettider. Du behöver meddela oss innan ditt besök.

Utskick till din skola

  • Du bokar utrustning i här i bokningssystemet och får en bokningsbekräftelse inom en arbetsdag.
  • När du har bokat utrustningen skickas den till din skola via PostNord.
  • Vi står för frakten av lådan med utrustning.
  • I lådan finns en förteckning av innehållet – kontrollera gärna att all utrustning finns med både när du får lådan och när du ska skicka tillbaka den.

Du kan följa din bokning under Mina Bokningar i bokningssystemet. Där kan du följa aktuella bokningar och se din bokningshistorik.

Lånetid

Du kan låna utrustningen i två veckor. Vill du förlänga lånetiden kan du kontakta oss via telefon.

Retur

  • När du ska skicka tillbaka utrustningen packar du ihop den i lådan. I lådan finns ett kuvert med en retursedel som du klistrar på. Det finns en retursedel per respektive låda du lånar.
  • Boka upphämtning av din låda/dina lådor via PostNord. Detta kan du göra via:Telefon
    Detta gör du antingen genom att ringa till PostNord på telefon 0771-33 33 10.

    Webbsida
    Du kan även boka hämtning via PostNords webbsida: PostNord Returns med ditt försändelse-ID. Försändelse- ID:n hittar du under streckkoden på din retursedel. Har du fått flera lådor finns det ett försändelse- ID för respektive låda.Paketet hämtas redan samma dag eller dagen efter innan kl. 16.00.OBS! Om PostNord inte hämtar upp lådan förfaller bokningen ur deras bokningssystem Då måste du göra en ny bokning hos PostNord.

Behöver du en ny följesedel?

Kontakta oss så skickar vi en ny följesedel till dig.

Har du frågor om utlån?

Jag har bokat utrustning. Vart skickas den?

Utrustningen skickas till den skola som du arbetar på i ditt namn.  

Jag har bytt arbetsplats. Hur kan jag se vilken skola min låda kommer att skickas till?

I din bokningsbekräftelse kommer det att stå vilken skola din låda har skickas till.  

Jag har inte fått utrustningen som jag har bokat. Vad gör jag?

Kontakta oss via telefon så hjälper vi dig att spåra lådan. 

Kan jag se vad jag har bokat?

Ja, när du har gjort en bokning får du ett bekräftelsemail med bokningsinformation. Du kan även se dina bokningar i bokningssystemet under “Mina bokningar”.  

Var hittar jag manual och/eller handledning till utrustningen som jag lånat?

Klicka här för att se hela vårt utbud av utrustning. Välj önskad utrustning så finner du handledning och/eller manualer på webbsidan.

Var hittar jag arbetsmaterial till utrustningen?

Klicka här för att se hela vårt utbud av utrustning. Välj önskad utrustning så finner du arbetsmaterialet på webbsidan.

Hur länge kan jag låna utrustning?

Du kan låna utrustningen i två veckor, men vissa avvikelser kan förekomma. 

Utrustningen jag vill låna finns inte tillgänglig i kalendern, vad gör jag?

Om du inte kan boka via bokningssystemet kan du ringa oss på 010 – 357 06 90 så ser vi om vi kan hjälpa dig med att boka under en kortare period än två veckor.

Jag vill förlänga lånetiden. Är det möjligt?

Ja, förutsatt att utrustningen inte är bokad under önskad period. För att förlänga bokningen behöver du kontakta oss via telefon. Du kan inte förlänga bokningen via bokningssystemet.  

Utrustningen jag har lånat fungerar inte. Vad gör jag?

Kontakta oss så skickar vi en ersättning om möjligt. Märk upp det som inte fungerar och skicka tillbaka lådan som vanligt. Vi kontrollerar utrustningen innan vi skickar ut den men ibland kan det av olika anledningar ändå inte fungera när lådan med utrustning kommer fram. 

Utrustningen jag har lånat har gått sönder. Vad gör jag?

Du blir inte ersättningsskyldig om något går sönder under tiden du lånar utrustningen. Kontakta oss, märk upp det som inte fungerar och skicka tillbaka lådan som vanligt. 

Jag vill skicka tillbaka utrustningen. Hur gör jag?

Packa ihop utrustningen i lådan, använd retursedeln som finns i det kuvert som följde med i lådan. Boka upphämtning via PostNord. Läs mer om retur högst upp på denna sidan. 

Jag hittar inte kuvertet med retursedeln. Vad gör jag?

Kontakta oss via telefon så skickar vi en ny retursedel till dig. 

Hur bokar jag upphämtning av utrustningen?

PostNord 

PostNord har inte har hämtat upp lådan. Vad gör jag?

Du behöver göra en ny beställning av upphämtning via PostNord