Att kunna tolka film och rörlig bild
Vi lägger mycket tid i skolan på att träna våra elever att kunna uttrycka sig genom, förstå och tolka text. Att förstå och kommunicera med hjälp av bild och rörlig bild får mindre utrymme. Vi lever i ett samhälle där allt mer kommunikation sker med rörlig bild på de stora och små skärmar som vi använder dagligen. Detta gör att behovet av att kunna tolka bilder och att vara filmkunnig ökar.
Tala film – tala liv
Tala film – tala liv är en samtalsmetod där deltagare utgår från sin filmupplevelse för att träna på att lyssna, berätta och ställa frågor – med fokus på känsla, person och scen.
Bildbang
Denna resurs utforskar hur bilder påverkar oss och hur vi kan bli bättre på att skapa och förstå bilder – genom samtal, workshops och praktiska tips.
Digitala lektioner – Granska youtube
Lektionen ger grundläggande förståelse för hur man kritiskt kan granska Youtube och andra källor som sprider information och underhållning.
Filmpedagogik – så funkar det! 11 enkla klassrumsövningar
Vet du inte var du ska börja med filmpedagogik? Svenska Filminstitutet har samlat elva enkla, roliga och effektiva filmpedagogiska övningar. Övningarna kräver ingen avancerad teknisk utrustning, funkar för alla elevers åldrar och förutsättningar och kan utföras i klassrummet.
Filmpedagogerna – Folkets bio
Egenproducerad utbildningsfilm kring teman som mediekonsumtion, reklamfilm, filmers uppbyggnad och filmberättande.
En filmhistorisk resa
Material för en eller flera lektioner kopplat till både svenska och svenska som andra språk, såväl som bildämnet. Materialet riktar sig till dig som är lärare i årskurs 7-9 och består av filmklipp, texter och handledningar kring filmens uppbyggnad och utveckling.
Filmlexikon
Fokus för detta filmlexikon är att ge verktyg att kunna analysera film som estetiskt uttryck genom att förmedla kunskap i hur den är uppbyggd.
Filmpedagogisk modell för demokratifrågor – Svenska filminstitutet
Vem får älska vem? Vem har makt? Vem har ansvar? Det här är exempel på frågor som ingår i Svenska Filminstitutets filmpedagogiska modell. Materialet har tagits fram för att erbjuda pedagoger underlag för att, utifrån filmscener, initiera och leda samtal om rättvisa, jämställdhet och demokrati.