Att kunna tolka film och rörlig bild
Vi lägger mycket tid i skolan på att träna våra elever att kunna uttrycka sig genom, förstå och tolka text. Att förstå och kommunicera med hjälp av bild och rörlig bild får mindre utrymme. Vi lever i ett samhälle där allt mer kommunikation sker med rörlig bild på de stora och små skärmar som vi använder dagligen. Detta gör att behovet av att kunna tolka bilder och att vara filmkunnig ökar.
Tala film – tala liv
Tala film – tala liv är en samtalsmetod som utgår från den personliga upplevelsen av filmen utifrån tre nycklar – en känsla, en person och en scen – där deltagarna tränar på att lyssna, berätta och att ställa nyfikna frågor utan att döma. Deltagarna delar med sig precis så mycket eller så lite som de vill.
Bildbang
Hur påverkas vi av bilder? Och hur kan vi bli bättre på att måla, filma och fota – och på att förstå vad bilder gör med oss? Här går skapande och analys hand i hand, och i varje avsnitt varvas samtal och workshops med en massa tips och trix. Syftet med serien, som främst är tänkt för nioåringar, är att ge inspiration att skapa. Serien ger också konkreta kunskaper om bildskapande, verktyg för bildanalys och bildkritiskt tänkande. Konsthistoriska bilder löper som en röd tråd genom serien, men lika genomgående är mediekunskap och källkritik. Bildbang kombinerar MIK med bildämnet och bidrar till barnens kreativitet och lärande.
Digitala lektioner – Granska youtube
Lektionen ger grundläggande förståelse för hur man kritiskt kan granska Youtube och andra källor som sprider information och underhållning.
Filmpedagogik – så funkar det! 11 enkla klassrumsövningar
Vet du inte var du ska börja med filmpedagogik? Svenska Filminstitutet har samlat elva enkla, roliga och effektiva filmpedagogiska övningar. Övningarna kräver ingen avancerad teknisk utrustning, funkar för alla elevers åldrar och förutsättningar och kan utföras i klassrummet. Att kunna mer om film förhöjer filmupplevelsen och ökar förståelsen för hur en film påverkar oss som åskådare.
Filmpedagogerna – Folkets bio egenproducerad utbildningsfilm kring teman som mediekonsumtion, reklamfilm, filmers uppbyggnad och filmberättande.
En filmhistorisk resa – Här hittar du material för en eller flera lektioner kopplat till både svenska och svenska som andra språk, såväl som bildämnet. Materialet riktar sig till dig som är lärare i årskurs 7-9 och består av filmklipp, texter och handledningar kring filmens uppbyggnad och utveckling.
Filmlexikon – Fokus för detta filmlexikon är att ge verktyg att kunna analysera film som estetiskt uttryck genom att förmedla kunskap i hur den är uppbyggd.
Filmpedagogisk modell för demokratifrågor – Svenska filminstitutet
Vem får älska vem? Vem har makt? Vem har ansvar? Det här är exempel på frågor som ingår i vår filmpedagogiska modell. Materialet har tagits fram för att erbjuda pedagoger underlag för att, utifrån filmscener, initiera och leda samtal om rättvisa, jämställdhet och demokrati.
Filmrikets filmskola
Ett bra sätt att lära sig filmens språk är att lära sig att göra egen film. Om ni vill jobba mer med eget filmskapande så kan vi även tipsa om. Där har ungdomar själva gjort flera olika instruerande filmer om olika knep, tips och trix för hur man bygger upp en filmberättelse. Du får lära dig om manus, redigering, bildutsnitt, vinklar och att filma med smartphones och surfplattor. Kanske finns där något du kan testa och ha användning för såväl hemma som i din arbetsroll!