Ingen har missat nyheten om Generativ AI och ChatGPT, och diskussionen om hur den artificiella intelligensen kan användas av elever till att fuska med sina inlämningsuppgifter. Men vad är ChatGPT egentligen? Och hur kan man använda sig av den i sitt arbete?
ChatGPT är en form av artificiell intelligens (AI) som tränas på enorma mängder textdata för att kunna skapa svar på frågor och generera text som liknar mänskligt skriven text. Den är utvecklad av OpenAI. ChatGPT kan användas för att svara på frågor, skapa texter, förstå naturligt språk och kommunicera med människor.
Som lärare kan ChatGPT ha flera potentiella fördelar. Till exempel kan det användas för att automatisera vissa uppgifter som att ge feedback på uppgifter eller testresultat, vilket kan spara tid och minska arbetsbelastningen.
På sikt kan ChatGPT ha ännu större effekter på utbildningen. Genom att använda någon form av AI-assisterad inlärning kan eleverna få omedelbar feedback på sina svar och kunna lära sig på sitt eget tempo.
Skolverket uppmanar skolor att ha uttalade förhållningssätt gällande användning av AI. Det ökar tydlighet för både lärare, elever och vårdnadshavare och bidrar till en genomtänkt användning av AI-verktyg i alla delar av verksamheten. De ger några förslag på sidan Råd om Chat GPT och liknande verktyg med det viktigaste att veta om chattbottar.
Karlstad Universitet har kommit så långt att de tillhandahåller verktyget Copilot, som är Microsofts generativa AI, och har satt upp regelverk över användningen för både lärare och elever. Detta kan vara till inspiration för andra tänker vi. Läs mer på Karlstads Universitets hemsida.