Programmering med Sphero BOLT
I våra projekt med Sphero BOLT får barn och elever utforska programmering med en mångsidig och robust robot. Med appen Sphero Edu kan eleverna programmera med blockkod, eller gå vidare till JavaScript för mer avancerade utmaningar – direkt i appen eller via webbläsare på PC eller Chromebook.
Sphero BOLT passar utmärkt för undervisning i allt från grundläggande algoritmer till mer komplex problemlösning och styrning. För yngre barn finns även möjligheten att använda appen Sphero Play, där roboten styrs med joystick eller tilt – ett kreativt och tillgängligt sätt att bygga digitalt och tekniskt självförtroende redan i förskolan.
Aktiviteter under projektet
Förskolan – här introduceras barnen till Sphero genom kulmålning. Genom att doppa roboten i färg och låta den rulla på stora papper skapar barnen sina egna konstverk – samtidigt som de får en första känsla för rörelse, riktning och teknik.
Årskurs F–3: De yngsta eleverna i skolan får testa att köra slalom, programmera enkla rörelser och prova på att styra Sphero med både tilt och joystick. Det blir ett lekfullt sätt att utforska grundläggande programmeringslogik och rörelsestyrning.
Årskurs 4–6: mellanstadiet tar vi nästa steg. Här ska eleverna programmera Sphero att ta sig genom en labyrint. Det kräver planering, problemlösning och testande – viktiga delar i all programmering.
Årskurs 7–9: På högstadiet möter eleverna en mer avancerad labyrint. Här tränas sekvenser, loopar och villkor för att programmera en effektiv väg genom banan. Utmaningarna blir mer komplexa och eleverna får verkligen använda sitt logiska tänkande och sin kreativitet.