I det här projektet får eleverna skapa sina egna interaktiva berättelser med hjälp av ScratchJr – en enkel och visuell programmeringsapp anpassad för yngre barn. Genom att programmera animationer och berättande tränar de både digital kompetens samt språk- och kommunikationsförmåga.
Projektet kan knytas till både svenska och teknik, liksom till teman som natur, matematik eller värdegrund. Här möts fantasi, berättarglädje och logiskt tänkande – allt i ett inspirerande digitalt skapande.
Aktiviteter under projektet
Projektet inleds med en gemensam introduktion till ScratchJr och en diskussion om hur vi kan använda bilder, ljud och rörelse för att berätta en historia.
Sedan arbetar eleverna enskilt eller i par med att skapa sin egen berättelse. De väljer en handling, bestämmer karaktärer och miljöer och programmerar steg för steg med hjälp av block i ScratchJr. Fokus ligger på att koppla ihop programmering med kreativt berättande.
När berättelserna är färdiga får eleverna göra en skärminspelning så det blir en film samt lägga på musik. Tillsammans samtalar vi om berättelsens innehåll och programmeringens möjligheter – och om hur vi kan använda digital teknik för att uttrycka oss på nya sätt.