Programmering och digitalt berättande med ScratchJr

I det här projektet får eleverna skapa sina egna interaktiva berättelser med hjälp av ScratchJr – en enkel och visuell programmeringsapp anpassad för yngre barn. Genom att programmera animationer och berättande tränar de både digital kompetens samt språk- och kommunikationsförmåga. 

Projektet kan knytas till både svenska och teknik, liksom till teman som natur, matematik eller värdegrund. Här möts fantasi, berättarglädje och logiskt tänkande – allt i ett inspirerande digitalt skapande. 

Aktiviteter under projektet 

Projektet inleds med en gemensam introduktion till ScratchJr och en diskussion om hur vi kan använda bilder, ljud och rörelse för att berätta en historia.  

Sedan arbetar eleverna enskilt eller i par med att skapa sin egen berättelse. De väljer en handling, bestämmer karaktärer och miljöer och programmerar steg för steg med hjälp av block i ScratchJr. Fokus ligger på att koppla ihop programmering med kreativt berättande. 

När berättelserna är färdiga får eleverna göra en skärminspelning så det blir en film samt lägga på musik. Tillsammans samtalar vi om berättelsens innehåll och programmeringens möjligheter – och om hur vi kan använda digital teknik för att uttrycka oss på nya sätt. 

Översikt

På AV Medias webbplats används s.k. sessionscookies. Under tiden du är inne och surfar på en sida, lagras den här cookien temporärt i din dator. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Tredjepartsprogram

Vi använder Google Analytics för att få en uppfattning om hur besökare använder vår webbplats, så som vilka sidor som besöks och hur många besök som görs.

Undvika cookies

Om du vill undvika cookies kan du ställa in din webbläsare så att du automatiskt nekar cookies eller informeras om att en webbsida innehåller cookies. Mer information om hur du går tillväga finns i din webbläsares hjälpavsnitt.