Programmering

Vi på AV-Media kan hjälpa till att lära dig grundprinciperna för programmering, hur du kan komma igång praktiskt med dina elever samt varför det är viktigt att ha grundkunskap om programmering och om hur programmering hänger ihop med källkritik.

Grundkurs programmering
För de yngre barnen (förskola och år F-3)  utforskar vi hur enkel teknik fungerar med hjälp av enkla robotar som Ozobot och BlueBot på ett lekfullt sätt inom matematik- och språkutvecklingen.

För barnen i grundskolan testar vi utöver BlueBot även på enkel blockprogrammering med roboten Dash. För de lite äldre barnen kan vi även titta på micro:bits eller webbaserade program såsom Scratch eller Code.org.

Har du gått en grundkurs och vill lära dig mer? Vi håller i även workshops med våra robotar och micro:bits samt med olika webbaserade programmeringsverktyg såsom Scratch och Code.org. I kursen får ni självklart prova själva att programmera robotarna och vi går igenom handfasta tips på hur programmering kan genomföras med barn i förskola och skola.

Vi har en rad olika robotar för utlåning till Kalmar läns skolor och förskolor, så som BlueBot, Dash, Little Bits, micro:bit, Osmo, Ozobot, ProBot och Sphero

Letar du efter resurser i ämnet?

Våra bästa filmer och länksamlingar hittar du nedan. Först ut är vår IKT-pedagog Ulrikas webbinarium med inspiration kring programmering:

Kom igång med programmering

Skolverkets webbkurs Om programmering
Skolverket har en webbkurs om programmering som alla vänder sig till alla som arbetar i skolan. I webbkursen får du en inblick i hur programmering använts historiskt och var du möter programmering i samhället idag. Du kommer också att få möta människor som på olika sätt arbetar med programmering: lärare, elever och verksamma programmerare. Dessutom får du en presentation av progressionen för programmering i läroplanerna.

Skolverkets webbkurs Att programmera
Kursen består av en introducerande del där du får möta några grundläggande programmeringsbegrepp. Därefter är materialet indelat i tre spår, Scratch, Micro:bit och Pyhton. Scratch är ett visuellt programspråk där du kodar med hjälp av block. Micro:bit är en liten mikrodator med inbyggda sensorer som du kan använda för att samla in och bearbeta data. Python är ett textbaserat programspråk som lämpar sig för nybörjare, men som även används av många företag. 

Webbkursen riktar sig i första hand till lärare som undervisar i matematik eller teknik i årskurserna 4-9 och gymnasiet samt motsvarande skolformer inom vuxenutbildningen. Kursen lämpar sig även för dig som undervisar i andra ämnen, årskurser eller skolformer och vill lära dig grunderna i några programspråk. Kursen är en grundkurs men för att det inte ska bli för svårt om du är nybörjare rekommenderar vi att du först går vår webbkurs Om programmering och sedan själv bekantar dig med programmeringsmiljön Scratch. Internetstiftelsen har material du kan använda. 

Webbresurser

Digitala lektioner – Internetstiftelsen
Digitala lektioner är ett fritt lektionsmaterial kring digital kompetens. Det kan användas direkt i klassrummet eller för att förbereda lektioner.

Code.org
Code.org är en bra sida att börja på för att lära sig allt ifrån grunderna i blockprogrammering till att lära sig göra egna appar med hjälp av Javascript. Man kan välja mellan olika tutorials som man följer steg för steg.  Att göra någon av deras Timmen med kod (Hour of code)-kurser kan vara ett bra sätt att komma igång.

Scratch
Med Scratch kan du programmera dina egna interaktiva berättelser, spel och animationer — och dela dina projekt med andra i onlinegemenskapen.

Scratch hjälper ungdomar att lära sig tänka kreativt, resonera systematiskt och att samarbeta — viktiga förmågor för livet i 21 århundradet.
Scratch är ett projekt av Lifelong Kindergarten Group vid MIT Media Lab. Det är gratis. Det finns handledningar för utbildare på webbsidan som ger dig tips på hur du kan förbereda och köra Scratchklasser och workshops.

Internetstiftelsen har gjort ett antal digitala lektioner om hur man kan arbeta med Scratch på för olika åldrar och en handledning till hur man kan komma igång med Scratch.

Här hittar du vår workshop Kom igång med Scratch och bygg ditt eget spel i Scratch.

Kodboken
Hos Kodboken.se kan du lära dig och dina elever att arbeta med Scratch för att lösa uppgifter, göra spel och andra projekt. Inga förkunskaper krävs.

Filmer om programmering

 

Appar

Det finns även en uppsjö av appar där man på ett lekfullt sätt kan träna grunderna till programmering på ett lekfullt sätt. Här är några av våra favoriter:

Sorteringsmattan

Om du har gått en grundkurs för oss på AV-Media har du säkert sett sorteringsmattan som vi använder för att konkret visa hur en enkel algoritm kan sortera olikheter genom att jämföra och sortera två enheter i taget.

Mattorna som vi använder har vi ritat på vit presenning. Om du vill göra dig en egen, antingen på en presenning eller om du t ex vill rita upp den på skolgården, har du en ritning här.

Sorteringsalgoritm skiss

Kontakt

Ulrika Neuman IKT-pedagog 0480-45 67 78 Skicka e-post