Värdegrund och filmkunnighet – Med film som utgångspunkt för samtal och skapande
Vad betyder identitet, vänskap, omtanke och gemenskap – på riktigt? I det här projektet får eleverna arbeta med värdegrundsfrågor på ett kreativt och engagerande sätt, där film blir både samtalsstartare och skapandeverktyg.
Med hjälp av metoden se – samtala – skapa får eleverna möta starka berättelser som väcker känslor och tankar. Filmerna Dancing Queen och Lars är LOL ger en tydlig ingång till att prata om identitet, inkludering, respekt och vänskap. Tillsammans tolkar eleverna innehållet och omvandlar sina tankar till en egen värdegrundsfilm – skapad i bild, text och ljud.
Projektet utgår från skolans läroplan och ger eleverna möjlighet att utveckla sitt filmkunnighet, sin digitala kompetens och sin förmåga att uttrycka sig i olika medier.
Aktiviteter under projektet
Projektet inleds med att klassen ser en av filmerna Dancing Queen eller Lars är LOL tillsammans. Efter filmvisningen samtalar eleverna om innehållet, filmens uppbyggnad och budskap. Hur gestaltas vänskap, utanförskap eller mod att vara sig själv?
Diskussionen fortsätter i mindre grupper där eleverna formulerar citat, budskap och tänkvärda meningar kopplade till Identitet, Vänskap, Omtanke och Gemenskap. Dessa texter blir utgångspunkt för det gemensamma skapandet.
Därefter skapar hela klassen tillsammans en egen värdegrundsfilm. Med hjälp av appen Keynote illustrerar eleverna scener eller bilder som passar till de texter som valts ut. Text och bild animeras i appen för att skapa en levande berättelse.
Slutligen exporteras animationerna till appen iMovie, där eleverna lägger till musik för att förstärka stämning och budskap. Resultatet blir en varm, eftertänksam och elevnära film om de värden vi vill leva efter – och skapa tillsammans.