Historia och filmteknik
Filmprojektet med fokus på temat Förintelsen och utforskningen av filmteknik, är utformat utefter skolans läroplan genom filmkunnighetsmetoden se-samtala-skapa. Projektet inkluderar flera aspekter av lärande:
- Enligt läroplanen ska elever ges möjlighet att förstå och reflektera över historiska händelser och deras inverkan på vår samtid. Med film som medium får elever närmre till visuella och emotionella upplevelser kopplat till historia.
- Den ökade användningen av visuella medier ökar behovet av att utveckla filmkunnighet bland elever. Genom filmproduktion lär eleverna sig inte bara att förstå och tolka filmer som konsumenter, utan även att bli producenter av eget visuellt innehåll. Att integrera filmteknik i lärandet stärker alltså både elevernas kritiska tänkande, kreativitet och kommunikationsförmåga.
Aktiviteter under projektet
Se och Samtala: Tillsammans ser vi en av filmerna Historien om Bodri eller Var är Anne Frank? i klassrummet och samtalar kring dess innehåll, uppbyggnad och budskap.
Skapa: Efter filmvisningen får eleverna möjlighet att uttrycka sina tankar genom att skapa en egen animerad film. Vi har valt att använda det animerade tecknandet som ett verktyg för att berätta historier, vilket kommer att låta eleverna utforska sin kreativitet på ett nytt och spännande sätt.
Eleverna använder appen Keynote för att skapa teckningar som berättar en scen eller en händelse från filmen. Teckningarna animeras (ritas fram) i appen. Slutligen exporteras teckningarna som en film till appen iMovie där eleverna lägger till musik. Det krävs inget eget material, vi tillhandahåller all teknisk utrustning.
Tidsplan
Upplägget för filmprojektet skiljer sig lite beroende på vilken film vi använder.
Historien om Bodri
- Se film och samtala: 45 minuter
- Genomgång appar: 15 minuter
- Skapande i appar: 90 minuter
- Avslutning: 20 minuter
Var är Anne Frank?
- Se film och samtala: 140 min (vi ser filmen i tre delar)
- Genomgång appar: 20 minuter
- Skapande i appar: 90 minuter
- Avslutning: 20 minuter