Historia och filmkunnighet – Förintelsen genom filmens språk
Hur kan vi förstå historien genom bilder, berättelser och känslor? I det här projektet får eleverna fördjupa sig i temat Förintelsen, med hjälp av filmens unika förmåga att förmedla både fakta och känslomässig förståelse.
Med utgångspunkt i skolans läroplan och metoden se – samtala – skapa, får eleverna möta berättelser som berör – och sedan tolka dem genom egna visuella uttryck. Genom att kombinera historiskt lärande med kreativt skapande stärks både den emotionella förståelsen, det kritiska tänkandet och den digitala kompetensen.
Projektet lyfter filmens roll i undervisningen: inte bara som ett medium för att se, utan också som ett verktyg för att skapa och uttrycka sig. På så vis blir eleverna inte bara mottagare av andras berättelser – utan också medskapare av sina egna.
Aktiviteter under projektet
Projektet inleds med att klassen tillsammans tittar på en av filmerna Historien om Bodri eller
Var är Anne Frank? Efter filmvisningen följer ett gemensamt samtal om innehåll, berättarperspektiv och hur filmen är uppbyggd. Eleverna får diskutera hur berättelsen påverkar dem, vad som berättas – och hur det berättas.
Därefter går eleverna vidare till det skapande momentet. Med hjälp av appen Keynote illustrerar de en scen, ett minne eller en stämning från filmen. Dessa teckningar animeras genom att de ritas fram i flera steg, och exporteras sedan som filmklipp.
I appen iMovie lägger eleverna till musik som förstärker filmens uttryck. Resultatet blir en kort, egenproducerad sekvens som tolkar filmen utifrån elevens perspektiv – och som fördjupar förståelsen för de historiska händelserna genom skapande och reflektion.