Historia och filmkunnighet – Forntiden genom rörlig bild
Hur levde människor under forntiden? Vad åt de, hur bodde de – och vad trodde de på? I det här filmprojektet får eleverna både kunskap och verktyg för att utforska historien på ett levande och kreativt sätt.
Med hjälp av metoden se – samtala – skapa arbetar vi tematiskt med epoken forntiden. Projektet utgår från skolans läroplan och bygger på filmkunnighet, där eleverna tränar både sin historiska förståelse och sin förmåga att tolka, skapa och kommunicera med rörlig bild.
Aktiviteter under projektet
Tillsammans ser vi en av filmerna i serien Forntiden (Jägar- och samlarstenåldern, bondestenåldern, bronsåldern eller järnåldern). Efter filmvisningen samtalar vi om filmens innehåll, uppbyggnad och budskap.
Efter samtalet får eleverna själva skapa. Med hjälp av iPads och appen Keynote tecknar de en scen eller händelse inspirerad av filmen. Teckningarna animeras i appen – det vill säga ritas fram steg för steg – vilket ger en känsla av rörelse och berättande.
Slutligen exporterar eleverna sina animerade teckningar som filmklipp och importerar dem i appen iMovie, där de lägger till musik för att förstärka stämningen och känslan i sin berättelse.