Vill du ge dina elever möjligheten att förverkliga sina idéer – på riktigt? I det här projektet får eleverna följa hela processen från första skiss till en färdig prototyp, utskriven i en 3D-skrivare.
Projektet tränar viktiga framtidsfärdigheter som kommunikation, samarbete, kreativitet och digital kompetens. Samtidigt ger det ett konkret sammanhang för ämnen som teknik, bild, matematik och svenska. Projektet passar också utmärkt i arbete med innovativt lärande och hållbar utveckling.
Oavsett ålder kan projektet anpassas efter elevernas nivå. Ni kan även utgå från ett eget tema – eller välja bland våra färdiga teman nedan.
Aktiviteter under projektet
Arbetet inleds med att eleverna identifierar ett problem eller en utmaning som de vill försöka lösa genom design. Utifrån detta problem arbetar eleverna fram en lösning med fokus på kreativitet och innovation. De kan arbeta enskilt eller i mindre grupper.
När lösningsidén börjar ta form, skissar eleverna sina tankar för hand för att visualisera hur deras design skulle kunna se ut. Nästa steg är att omvandla skisserna till digitala modeller med hjälp av det webbaserade programmet Tinkercad. Här får eleverna träna på att tänka tredimensionellt och utveckla sina digitala färdigheter. Slutligen skrivs modellerna ut med en 3D-skrivare.
Exempel på teman
- Framtidens skola/stad: Designa byggnader, möbler eller redskap som kan behövas i framtiden.
- Sagovärld i 3D: Skapa karaktärer, miljöer eller föremål utifrån egna sagor – perfekt för att kombinera svenska och bild.
- Eget varumärke: Eleverna designar en logotyp och produkt till ett påhittat företag – passar bra i entreprenörskap.
- Miljösmart design: Skapa föremål som bidrar till hållbarhet, återbruk eller energibesparing.