Programmering

Kom igång med programmering

Skolverkets webbkurs Om programmering
Skolverket har en webbkurs om programmering som alla vänder sig till alla som arbetar i skolan. I webbkursen får du en inblick i hur programmering använts historiskt och var du möter programmering i samhället idag. Du kommer också att få möta människor som på olika sätt arbetar med programmering: lärare, elever och verksamma programmerare. Dessutom får du en presentation av progressionen för programmering i läroplanerna.

Skolverkets webbkurs Att programmera
Kursen består av en introducerande del där du får möta några grundläggande programmeringsbegrepp. Därefter är materialet indelat i tre spår, Scratch, Micro:bit och Pyhton. Scratch är ett visuellt programspråk där du kodar med hjälp av block. Micro:bit är en liten mikrodator med inbyggda sensorer som du kan använda för att samla in och bearbeta data. Python är ett textbaserat programspråk som lämpar sig för nybörjare, men som även används av många företag. 

Webbkursen riktar sig i första hand till lärare som undervisar i matematik eller teknik i årskurserna 4-9 och gymnasiet samt motsvarande skolformer inom vuxenutbildningen. Kursen lämpar sig även för dig som undervisar i andra ämnen, årskurser eller skolformer och vill lära dig grunderna i några programspråk. Kursen är en grundkurs men för att det inte ska bli för svårt om du är nybörjare rekommenderar vi att du först går vår webbkurs Om programmering och sedan själv bekantar dig med programmeringsmiljön Scratch. Internetstiftelsen har material du kan använda. 

Gå en kurs hos oss!

Vi håller en grundkurs i programmering där du får lära dig grundprinciperna för programmering, hur du kan komma igång praktiskt med dina elever samt varför det är viktigt att ha grundkunskap om programmering och om hur programmering hänger ihop med källkritik.Har du gått en grundkurs och vill lära dig mer? Vi håller i workshops med våra robotar och micro:bits samt med olika webbaserade programmeringsverktyg såsom Scratch och Code.org.

Webbresurser

Digitala lektioner – Internetstiftelsen
Digitala lektioner är ett fritt lektionsmaterial kring digital kompetens. Det kan användas direkt i klassrummet eller för att förbereda lektioner.

Code.org
Code.org är en bra sida att börja på för att lära sig allt ifrån grunderna i blockprogrammering till att lära sig göra egna appar med hjälp av Javascript. Man kan välja mellan olika tutorials som man följer steg för steg.  Att göra någon av deras Timmen med kod (Hour of code)-kurser kan vara ett bra sätt att komma igång.

Scratch
Med Scratch kan du programmera dina egna interaktiva berättelser, spel och animationer — och dela dina projekt med andra i onlinegemenskapen.

Scratch hjälper ungdomar att lära sig tänka kreativt, resonera systematiskt och att samarbeta — viktiga förmågor för livet i 21 århundradet.
Scratch är ett projekt av Lifelong Kindergarten Group vid MIT Media Lab. Det är gratis. Det finns handledningar för utbildare på webbsidan som ger dig tips på hur du kan förbereda och köra Scratchklasser och workshops.

Internetstiftelsen har gjort ett antal digitala lektioner om hur man kan arbeta med Scratch på för olika åldrar och en handledning till hur man kan komma igång med Scratch.

Kodboken
Hos Kodboken.se kan du lära dig och dina elever att arbeta med Scratch för att lösa uppgifter, göra spel och andra projekt. Inga förkunskaper krävs.

Filmer om programmering

Programmera mera
Lekfull tv-serie om programmering för barn i 9-årsåldern som är nybörjare i ämnet. I seriens tio avsnitt deltar barn i allt klurigare utmaningar som handlar om logiskt tänkande, sortering, algoritmer och att uppmärksamma mönster och samband. Fokus ligger inte på att lära sig skriva kod eller programmeringsspråk utan på själva tankesättet – något som med fördel kan kopplas till flera olika skolämnen! Programledare: Karin Nygårds.

Det finns en lärarhandledning till serien.

Programmera mera för lärare
För dig som är pedagog för barn i årskurs 1-4. Du som pedagog får förklaringar till begrepp som har med programmering att göra. Du får även konkreta tips på hur du kan arbeta med programmering i undervisningen. Algoritmer, sortering, villkor och logiskt tänkande är några av de ämnen som behandlas. Medverkar gör barn från Birgittaskolan i Örebro, Ann-Louise Lindström och Kristofer Carlsson.

Programmera mera – lektionstips
Serien riktar sig till pedagoger för barn i nioårsåldern. Du som pedagog får konkreta tips på hur du kan arbeta med programmering i undervisningen. Algoritmer, sortering, villkor och logiskt tänkande är några av de ämnen som behandlas. Medverkar gör barn från Sjöstadsskolan i Stockholm och Karin Nygårds.

Programmera mera – uppdrag
Karin Nygårds presenterar enkla uppdrag som handlar om programmering.

Programmera mera 2.0
En tv-serie om programmering, internet och datorkunskap för barn och elever på mellanstadiet i 11-årsåldern. Här får du lära dig om tekniken bakom det som händer på mobilens och tevens skärm. Du får se en tävling där tre deltagare samarbetar och löser uppgifter som handlar om webbsökningar, sociala medier, robotar, mobilspel och annat. Tv-serien sätter programmering i ett sammanhang, snarare än att lära ut ett specifikt programmeringsspråk. Programledare: Karin Nygårds.

Det finns en lärarhandledning till serien.

Programmera mera 2.0 – lektionstips
Du som är pedagog för barn i elvaårsåldern får konkreta tips på hur du kan arbeta med programmering i undervisningen. Säkerhet, internet, sociala medier och dataspel är några av de ämnen som behandlas. Programledare är Karin Nygårds.

Programmera mera Pod
Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss.

Kodning – en film om programmering
Det blir allt viktigare att ha digital kompetens, det vill säga att kunna använda och förstå digital teknik. I den här filmen kommer vi att få träffa ungdomar som kodar och programmerar. De berättar och visar vad de själva har lärt sig genom kodning! Vi träffar även vuxna som använder sig av kod i sitt arbete och får höra vad de tycker om kodning och programmering. Vi får lära oss vad kodning egentligen är och varför det är så bra att kunna!

Programmering framtidens språk
Det blir allt viktigare att ha digital kompetens, det vill säga att kunna använda och förstå digital teknik. I den här filmen kommer vi att få träffa ungdomar som kodar och programmerar. De berättar och visar vad de själva har lärt sig genom kodning! Vi träffar även vuxna som använder sig av kod i sitt arbete och får höra vad de tycker om kodning och programmering. Vi får lära oss vad kodning egentligen är och varför det är så bra att kunna!

Kjellkoden
Podd

Radioprofilen Kjell Eriksson får uppdraget att lära sig programmera. Han inser att det är en demokratifråga och att det aldrig är för sent att börja med kodning. Han reser runt i Sverige och träffar människor som sysslar med programmering och som ger honom stöd när han ska lära sig.

Ai – den nya hjärnan
Artificiell intelligens, AI, är inte alltid så lätt att begripa trots att vi hör begreppet överallt. Vad är det och vad används det till? Den här filmen förklarar pedagogiskt och med animerade inslag hur programmerarna har byggt upp ett system i datorerna som gör att en dator kan lära sig av erfarenheter, så kallat ”deep learning”. Varför uppfinns denna digitala förmåga och behöver vi oroa oss för att AI kommer ta över vår egen mänskliga intelligens? Vi får se hur AI används i telefoner, strategispel, bilar men också inom industri och hjälpmedelsbranschen. AI är här för att stanna, så det gäller att förstå så mycket vi kan om den.

Ai -artificiell intelligens
Ett vanligt förekommande fenomen i Science Fiction-berättelser har varit förekomsten av smarta robotar och artificiell intelligens. Länge har man också trott att det bara skulle förbli ett fenomen i vår fantasi. Men bara under de senaste två decennierna har marknaden och forskarområdet för artificiell intelligens och robotik radikalt utvecklats. Det är inte längre en fråga om det kommer att ske, utan hur snart det sker. Hur kommer vi som samhälle att hantera utvecklingen? I den här filmen utforskas AI:s historia och de svåra frågor vi redan ställs inför när det gäller den artificiella intelligensens utveckling.

Appar

Det finns även en uppsjö av appar där man på ett lekfullt sätt kan träna grunderna till programmering på ett lekfullt sätt. Här är några av våra favoriter:

Sorteringsmattan

Om du har gått en grundkurs för oss på AV-Media har du säkert sett sorteringsmattan som vi använder för att konkret visa hur en enkel algoritm kan sortera olikheter genom att jämföra och sortera två enheter i taget.

Mattorna som vi använder har vi ritat på vit presenning. Om du vill göra dig en egen, antingen på en presenning eller om du t ex vill rita upp den på skolgården, har du en ritning här.

Sorteringsmattan skiss